Volkswagen ID3 aan de laadpaal

De verschillende soorten laadpalen

Welke laadopties heeft u voor uw zakelijk elektrische auto?

De laadpaal bij uw zakelijk elektrische auto

Wanneer de keuze is gemaakt om elektrisch te gaan rijden met een zakelijke leaseauto, dan is de vervolgvraag: hoe moet de auto worden opgeladen? Wij helpen u met het regelen van de beste laadpaal. Heeft u na het lezen van de informatie nog vragen? Neem contact op en stel u vraag aan één van onze leaseadviseurs.

Volkswagen ID.3 bij Wallbox

De verschillende soorten laadpalen

Er zijn meerdere mogelijkheden om uw elektrische auto op te laden:

Laadpaal voor tthuis

Laadpaal aan huis

Eenvoudig en kosten afhankelijk van energiecontract.

Laadpaal op het werk

Laadpaal op het werk

Eenvoudig en meestal het voordeligst.

Openbare laadpaal

Openbare laadpalen

Laadpalen langs de straat of op de parkeerplaats. De kosten verschillen per laadpaal en laadpas.

Snellader aan de snelweg

Snelladers langs de snelweg

De snelste manier van laden, maar vaak ook de meest kostbare optie.

Laadpaal aan huis

In overleg met u en uw werkgever zorgt DutchLease voor een laadpaal aan huis voor uw zakelijke leaseauto. De kosten van de laadpaal worden meestal opgenomen in het leasecontract en verrekend over de leaseperiode. Dit valt dan in het leasebedrag per maand. Binnen deze service valt ook een laadabonnement met data, zodat de laadpaal direct de thuislaadvergoeding doorberekent via de laadpas aan de hand van het aantal geladen kWh per maand. DutchLease werkt samen met goede laadpaalleveranciers zoals Vattenfall, Eneco en Shuttel. De laadpaalleverancier neemt contact met u op voor een schouwing en hierna volgt de installatie van de laadpaal aan huis.

U heeft ook de mogelijkheid de laadpaal zelf aan te schaffen, zodat dit buiten het leasecontract en leasebedrag valt. Houdt er dan wel rekening mee dat het uitlezen van de zakelijk geladen kWh handmatig bijgehouden moet worden.

De laadpalen die worden geïnstalleerd voldoen altijd aan de volgende kenmerken:

  • Load balancing: deze slimme laadpaal houdt rekening met alle elektrische apparaten in huis, zodat er geen overbelasting van het netwerk ontstaat. Heeft u bijvoorbeeld op het moment van opladen ook de wasmachine aan, draait de afwasmachine en wordt er gekookt op een inductieplaat? Dan signaleert de slimme laadpaal eventuele overbelasting en wordt de laadsnelheid vertraagd of zelfs tijdelijk stopgezet.

  • Thuislaadvergoeding: bij de laadpaal wordt altijd een laadpas meegeleverd. De laadpas zorgt voor identificatie bij de laadpaal, waardoor alleen u de laadpaal kunt gebruiken. Hiermee wordt ook direct de thuislaadvergoeding geregeld. De thuislaadvergoeding houdt in dat u wordt gecompenseerd voor de hogere energierekening, waardoor de kosten voor het zakelijk laden voor u neutraal blijven.

Laadpaal aan huis zonder eigen oprit

Heeft u geen eigen oprit? Dan kan de laadpaal wel op de eigen grond worden geïnstalleerd, maar moet de laadkabel over het trottoir gelegd moet worden. In dit soort situaties adviseren wij vooraf contact op te nemen met de gemeente. Iedere gemeente hanteert hierin een ander beleid. Bijvoorbeeld door middel van een mat die over de laadkabel wordt gelegd of een kabelgoot.

 

Laadpaal op eigen parkeerplek of parkeergarage

Wanneer u woont in een appartement met een eigen parkeerplek, dan kan er ook een laadpaal worden geplaatst. De eerste stap is om bij de VvE te informeren of het is toegestaan. Zo niet, dan is het wellicht een aanleiding hiervoor beleid op te stellen.

Wanneer de afspraken zijn gemaakt met de VvE is het ook belangrijk of het verzekeringstechnisch, vanuit de opstalverzekering, is toegestaan. De opstalverzekering voor de parkeergarage loopt over het algemeen via de VvE. Dit voorkomt vervelende kwesties achteraf, wanneer er bijvoorbeeld schade of brand ontstaat aan de laadpaal.

De veiligheid over laadpalen in parkeergarages is soms nog wel een discussiepunt, maar wanneer de laadpaal op een juiste manier is geïnstalleerd volgens norm (NEN 1010) dan is het in de basis veilig. De brandweer heeft daarnaast handige tips bij het plaatsen van laadpalen in parkeergarages, dus laat u ook door hen informeren. Als tip willen wij u nog wijzen op de mogelijkheid om een subsidie aan te vragen voor het advies over oplaadpunten via de RVO.

De installatie is verder op dezelfde manier als bij een huis. Er zal door één van onze leveranciers een schouwing worden gedaan en de laadpaal wordt geïnstalleerd. Met een persoonlijke laadpas kunt alleen u gebruik maken van de laadpaal.

Laadpaal op het werk

Wanneer het wagenpark bestaat uit meerdere zakelijke elektrische leaseauto’s, is het zinvol dat er ook laadpalen op het werk worden geïnstalleerd. Dit is vaak een eenvoudige en relatief betaalbare oplossing om de elektrische auto op te laden. Ook biedt het een uitkomst voor werknemers die geen laadpaal aan huis kunnen installeren. Bij een groot elektrisch wagenpark is het ook zinvol voor de werkgever om te kijken of er naast normale laadpalen ook snelladers geïnstalleerd kunnen worden, zodat werknemers altijd beschikken over een fijne oplaadvoorziening. Voor een zakelijke laadpaal kan er subsidie worden aangevraagd via het RVO. Onder andere de MIA subsidie zou van toepassing kunnen zijn.

Laden laadpaal Audi

Openbare laadpalen

Is een laadpaal aan huis geen optie? Of bent u onderweg en moet de auto opgeladen worden? Dan kan dat ook bij een openbare laadpaal. Indien er in een straal van 300 meter van de woning geen openbare laadpaal beschikbaar is, dan kan er bij de gemeente een aanvraag worden gedaan voor het laten plaatsen van een laadpaal. Via laadpaalnodig.nl wordt u geholpen met het aanvragen van een laadpaal in de gemeente. De gemeente beoordeelt uiteindelijk of er een laadpaal wordt geplaatst en door welke laadpaalleverancier. De kosten voor het installeren van de laadpaal liggen dan ook bij de gemeente en niet bij u. Omdat het openbare laadpaal is, hebt u echter nooit de garantie dat de laadpaal ook vrij is op het moment dat u wilt gaan laden.

AC laadpaal aan de straat met een Audi e-tron

Snelladers langs de snelweg

Wanneer u onderweg bent en u wilt zo min mogelijk tijd kwijt zijn met het laden, dan zijn er ook snellaadstations. Deze zijn voornamelijk langs de snelweg te vinden. Een snellader werkt op gelijkstroom en het  geleverde vermogen is veel hoger dan bij de laadpaal bij u thuis of bij een openbare laadpaal, die op wisselstroom werken.

Er zijn laadpalen die wel 350 kW kunnen leveren. Houdt er wel rekening mee dat de snelheid van het laden kan worden beperkt door uw auto. Een EQS van Mercedes-EQ kan bijvoorbeeld op het piekvermogen een laadsnelheid van 200 kW halen. Er wordt gesproken over een piekvermogen omdat het maximale vermogen maar voor een korte tijd wordt gehaald. De laadsnelheid zakt op een bepaald moment in verband met de veiligheid voor de batterij. Te lang laden op een hoog vermogen geeft het risico op oververhitting wat schadelijk kan zijn. 

Een voordeel van een snellader is dat u geen eigen laadkabel nodig hebt. De laadpalen bij snelladers hebben een eigen vaste kabel. U kunt het vergelijken met het tanken van benzine of diesel. De kosten voor het laden bij snellaadstations liggen vaak hoger in vergelijking met andere laadpalen.

Snellader met Volkswagen ID.4

Laadwijzer

Nog vragen over hoe het opladen van de elektrische auto in de praktijk werkt? Dan kunt u de laadwijzer downloaden. In dit document leest u alles over hoe elektrisch laden werkt. Denk aan vragen als:

- Wat moet u altijd bij hebben met een elektrische auto?
- Hoe werkt het opladen?
- Waar kunt u laden?
- Hoelang duurt het laden en hoeveel kost het?


Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen over laadpalen voor de zakelijke elektrische leaseauto? Neem contact op met één van onze leaseadviseurs.