Hoeveel actieradius moet uw nieuwe elektrische leaseauto hebben?
U gaat een nieuwe elektrische auto uitzoeken. Naast uw wensen omtrent zaken als merk, ruimte en design, speelt er bij elektrische auto’s nog een ander element; is een elektrische auto praktisch inzetbaar voor uw dagelijkse ritten en welke actieradius heeft u dan nodig?
De benodigde actieradius bepalen
Voor het bepalen van de benodigde actieradius kijkt u voornamelijk naar uw dagelijks gebruik. Voor velen zal dit het woon-werk verkeer zijn. Wat is de gemiddelde afstand die u dagelijks aflegt? Deze afstand wilt u graag op-en-neer op één acculading kunnen rijden. Uiteraard zal u wel eens een langere (vakantie)rit maken. Maar voor deze ritten kunt u waarschijnlijk prima één of meerdere laadstops inplannen.
Snelweg of stadsrit?
Ook het soort autoritten maakt uit voor de benodigde actieradius. Wat is de verhouding tussen snelweg en stadsverkeer bij uw gemiddelde dagelijks gebruik? Op de snelweg, bij hogere snelheden, verbruikt uw elektrische auto meer stroom dan bij langzamer stadsverkeer. U kunt dan wat meer marge aanhouden in de actieradius die u nodig heeft.
Winter en zomer
Houdt er rekening mee dat andere factoren zoals een aanhangwagen en het weer invloed hebben op de actieradius. ’s Winters haalt u minder kilometers uit de accu dan op een gemiddelde lentedag. Dat komt doordat het verwarmen van uw auto veel energie kost en de accu minder goed presteert bij lage temperaturen. Ook op hete zomerdagen kan de actieradius tegenvallen doordat de airco dan behoorlijk wat energie kan verbruiken. Tip: kies een auto met een warmtepomp, deze zijn efficiënter in het verwarmen en koelen en hebben dus een stabielere actieradius.
Waar kunt u laden?
Vergeet niet te kijken naar de laadmogelijkheden die u heeft. Kunt u thuis opladen? Dan kunt u waarschijnlijk iedere ochtend beginnen met een volle accu. Zijn er laadmogelijkheden in uw straat? Houdt er dan rekening mee dat deze laadpalen bezet kunnen zijn door anderen. En wat is de laadsituatie bij uw werk? Als u hier kunt laden, kunt u waarschijnlijk aan het einde van dag met een volle accu terug naar huis. Door naar de laadsnelheid van de auto en de laadpaal te kijken, kunt u bepalen hoeveel uur u ongeveer nodig heeft om uw accu bij te laden. Wij kunnen u daarbij helpen.
Theorie versus praktijk
Het theoretisch verbruik van een elektrische auto wordt in Europa gemeten volgens de WLTP-cyclus. U kunt zicht voorstellen dat door bovenstaande factoren deze actieradius niet altijd in de praktijk gehaald wordt. Grofweg valt te stellen dat voor de meeste gebruikers onder gemiddelde omstandigheden 2/3 van de WLTP-actieradius haalbaar is. Dus heeft een auto een opgegeven WLTP-actieradius van 400 km, dan kan de gemiddelde gebruiker uitgaan van 300 km praktijk actieradius. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kunnen wij u een preciezere schatting doen voor uw situatie.
Persoonlijk advies
Zoals u leest, zijn er veel factoren die een rol spelen bij het bepalen van een praktisch bruikbare actieradius voor uw persoonlijke situatie. Onze leaseadviseurs zijn experts op het gebied van elektrisch rijden en helpen u hier graag bij.