Wat brengt 2023?

Blog van onze leaseadviseur Pasquinel waarin hij vooruitblikt op het komende jaar. Welke veranderingen brengt 2023 met zich mee en welke uitdagingen zijn er te trotseren?
Geschreven door Pasquinel Hatumena
7-2-2023 | Leesduur 7 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena, Leaseadviseur
7-2-2023 | Leesduur 7 min
Blog wat brengt 2023
De eerste maand van 2023 ligt alweer achter ons. Een mooie gelegenheid om vooruit te blikken op het jaar dat voor ons ligt. Welke veranderingen zijn er ten opzichte van vorig jaar en welke uitdagingen zullen we het komende jaar weer moeten trotseren? Hieronder een overzicht van de belangrijkste zaken.

Bijtelling

Wanneer u privé gaat rijden met een zakelijke leaseauto dan moet u als berijder bijtelling te betalen. De bijtelling blijft ongewijzigd: 22%. Er is wel een korting van toepassing op een volledig elektrische auto in 2023 en 2024 maar die wordt in 2025  weer verder afgebouwd.

Met deze korting blijft het bijtellingspercentage ongewijzigd ten opzichte van 2022. De bijtelling blijft dus 16% het maximale bedrag waarover dit mag worden gerekend wordt echter wel verlaagd. In 2023 is het maximale bedrag verlaagd naar € 30.000,00. 

Omdat de autoprijzen voor elektrische auto’s nog vaak wat hoger liggen, is het financiële voordeel niet heel groot meer. Wilt u snel berekenen wat de bijtelling voor uw leaseauto is?  Dan kunt u gebruik maken van onze bijtellingscalculator.

 

Levertijden

2022 was een lastig jaar voor de levering van nieuwe auto’s. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat er veel tekorten zijn ontstaan  m.b.t. microchips en grondstoffen voor de productie van auto’s. Daar is het afgelopen jaar  de oorlog in Oekraïne ook nog bijgekomen, waardoor de aanlevering van onderdelen van auto’s nog meer vertraging heeft opgelopen.

Inmiddels geven de meeste fabrikanten aan dat de problemen zich langzaam aan het oplossen zijn. De producties worden geleidelijk aan verhoogd, het oude normaal is echter nog niet in zicht. Sterker nog de verwachting is dat de lange levertijden nog even aan zullen houden. Wij adviseren u daarom tijdig na te denken over eventuele vervanging van uw huidige leaseauto. Wilt u toch snel overstappen? Dan hebben wij meerdere occassions voorradig die op korte termijn beschikbaar zijn.

 

Autoprijzen 

Nagenoeg de gehele auto-industrie is bezig met het elektrificeren van haar modellen. Dit brengt behoorlijke investeringen met zich mee tezamen met de stijgende energieprijzen lopen de kosten voor het produceren van de auto’s daardoor enorm op. Deze kosten worden allemaal doorberekend in de autoprijzen. Wij verwachten dat deze trend zich dit jaar doorzet en dat de consumentenprijzen van auto’s flink op zullen lopen.


Brandstofprijzen


We merken niet alleen als consument dat de energieprijzen behoorlijk zijn gestegen ten opzichte van voorgaande jaren, het vertaalt zich ook in hogere brandstofprijzen voor de elektrische auto’s. Wanneer een auto thuis wordt geladen dan wordt het (hogere) tarief doorbelast wat de berijder zelf betaalt. 

De laadtarieven bij openbare laadpalen zullen naar verwachting eveneens gaan stijgen dit jaar. Veel contracten zijn eind vorig jaar afgelopen, waardoor er nieuwe afspraken worden gemaakt en laadtarieven waarschijnlijk hoger zullen uitvallen in vergelijk met 2022. Daar bovenop komt ook nog de verhoging van de BTW op energieprijzen.  

En wat betreft de benzineprijzen; deze zijn sinds 2021 ook behoorlijk gestegen. Na de piek in 2022 is dit inmiddels een beetje gestabiliseerd. We voorzien dat deze dit jaar nog niet zullen gaan dalen. De verlaging van de accijns op benzine, diesel en LPG blijft echter nog tot juni 2023 van kracht om de hogere prijzen te compenseren.

 

Subsidies

subsidies

Vanaf 2023 is het weer mogelijk om subsidies aan te vragen voor een aantal verschillende emissieloze bedrijfswagens. Voor de elektrische bestelwagen is er vanaf dan weer SEBA subsidie beschikbaar. Er kan maximaal € 5.000,00 subsidie worden aangevraagd op een elektrische bestelwagen. Het totale budget voor 2023 is € 33 miljoen.

Naast de SEBA subsidie kan er ook een MIA (Milieu Investeringsaftrek) subsidie worden aangevraagd voor de elektrische bestelwagen. Voor de MIA subsidie is in 2023 een budget van € 192 miljoen beschikbaar. Voor bepaalde samenstellingen van bedrijfswagens is het ook mogelijk andere subsidies aan te vragen zoals de Energie-investeringsaftrek.
Ook op het gebied van laadpalen is het mogelijk om subsidies aan te vragen bijvoorbeeld wanneer u deze wilt plaatsen bij uw eigen kantoor(pand). Heeft u meer vragen over de subsidiemogelijkheden? We adviseren u graag.
 
Ik verwacht wederom een roerig jaar omdat er onduidelijkheid is over de stijgende kosten binnen de mobiliteitssector. De stijgende autoprijzen en de hogere rente zorgen voor een opstuwend effect van de leaseprijzen met enorme impact voor zowel de wagenparkbeheerder en berijder. 

Kan ik als berijder nog steeds rijden in mijn gewenste leaseauto qua leasenorm en past de fiscale bijtelling ook nog in mijn budget? Daarnaast is het voor u als wagenparkbeheerder belangrijk om te controleren of de budgetten nog steeds up-to-date zijn.

 

Team Dutchlease helpt u graag bij alle uitdagingen en vragen!

 


Auto nieuws
Geschreven door Pasquinel Hatumena
7-2-2023 | Leesduur 7 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena | Leaseadviseur @ DutchLease
7-2-2023
Lees meer over:
Delen
Volvo C40
Elektrisch rijden voor berijders en wagenparkbeheerders
Alles wat u moet weten