Rijtest Nissan ARIYA; dit zijn onze bevindingen
Recent heeft Nissan een volledig nieuw model geïntroduceerd: de Nissan ARIYA. Wij van DutchLease hebben de auto enkele dagen mogen gebruiken. In dit artikel delen we onze ervaringen.
Nissan wordt wel eens omschreven als één van de pioniers op het gebied van elektrische auto’s. De eerste generatie van Nissan LEAF verscheen in 2011 al op de Nederlandse markt. Ondanks de, in vergelijking met andere auto’s, geringe actieradius bleek er voor deze auto een grote doelgroep te zijn. Het heeft echter heel lang geduurd totdat er een opvolger kwam voor de Nissan LEAF. In 2016 is er nog wel een nieuwe generatie van de Nissan LEAF op de markt gebracht. Maar recent heeft Nissan een volledig nieuw model geïntroduceerd: de Nissan ARIYA. Wij van DutchLease hebben de auto enkele dagen mogen gebruiken. Hieronder delen we onze ervaringen.
Uiterlijk en interieur
Het eerste wat opvalt is de vormgeving van de auto. Totaal anders dan de overige modellen van Nissan. De auto doet qua lijnen denken aan de Volkswagen ID.4, alleen zit de Nissan ARIYA er nog iets futuristischer uit. Het is een echte eyecatcher. Maar zoals het gezegde luidt: ‘over smaak valt niet te twisten’.Omdat het een volledig elektrische auto is, hoeft u geen rekening te houden met de grootte van de motor. Hierdoor is de verdeling van de auto heel efficiënt. Dit blijkt wel als u er in zit. De auto is zeer ruim opgezet met veel beenruimte voor passagiers op de achterbank en een zeer ruime kofferbak. Tijdens onze test hebben we een kledingkast meegenomen. Dit ging met gemak toen we de achterbank hadden neergeklapt. Het enige wat tegenviel was de hoogte binnen in de auto. Doordat het accupakket op de bodem ligt, kunnen langere mensen misschien niet heel comfortabel zitten. Met mijn lengte van 1.83 m was dat nog niet echt een probleem, maar als u langer bent dan kan dit wellicht wat oncomfortabeler zijn.
Verder is de auto redelijk minimalistisch qua interieur. Er zijn weinig bedieningsknoppen en het infotainment werkt zoals het zo moet, snel en overzichtelijk.
Rijgedrag
Wie vaker in een elektrische auto rijdt, ervaart dit als zeer prettig. Omdat het accupakket laag in de auto ligt, rijdt het zeer stabiel. In vergelijking met een benzineauto ervaar ik de auto als sportief maar ten opzichte van andere elektrische auto’s rijdt het comfortabel en lekker rustig. Niet zo fel als een Tesla bijvoorbeeld. Maar deze rijeigenschappen passen wel bij deze SUV.Wat ons zeer goed beviel is het ‘e-pedal of one pedal’. De insteek is dat de rem eigenlijk niet meer nodig is en dat het gasgeven en (af)remmen met alleen de rechterpedaal wordt gedaan. Dat is in begin wennen omdat de reactie op het loslaten van het gas best heftig is, maar het went snel. Tijdens mijn test heb ik nagenoeg nooit de rem te hoeven gebruiken. Dit principe is niet nieuw, het werd ook al toegepast in de 2e generatie van de Nissan LEAF. Persoonlijk vind ik het rustiger rijden en het levert uiteindelijk ook weer energie op, waardoor u langer kunt doorrijden.
Actieradius
Tijdens onze test hadden wij de uitvoering mee met het kleinere accupakket van 63kWh. Dit model zou een rijbereik van 403 kilometer op basis van WLTP moeten hebben. De praktijk leert echter dat dit nooit wordt gehaald, maar tijdens de test waren we wel positief verrast. Bij een verbruik van 79% van de accucapaciteit was er ruim 290 kilometer gereden. Op basis van dit verbruik zou dit inhouden dat er 360 kilometer kan worden gereden met een volledig geladen accu. Gezien ons rijgedrag met veel snelwegkilometers en een snelheid tussen 110 en 120 kilometer per uur, is dit de reden voor onze positieve verbazing.Opladen
Nadat wij bijna 300 kilometer hadden gereden was het natuurlijk ook tijd om de laadsnelheid te testen. De auto kan bij een thuislader of openbare lader op wisselstroom laden met maximaal 22kW. Bij een snellader kan dit maximaal met 130kW. Wij hebben geladen bij een Ionity lader welke deze snelheid zou moeten kunnen halen. Dit echter niet gelukt. Bij de start werd maximaal 97kW bereikt dit liep terug naar 64kWh bij bijna 80%. Het laden om van 20% naar 80% te komen duurde uiteindelijk ongeveer een half uur. De Nissan ARIYA heeft wel de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen om de laadsnelheid te verhogen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hier geen gebruik van heb gemaakt.Het enige wat lastig was, was de plek van de laadaansluiting. Deze zit alleen aan de voorkant waardoor u de auto altijd met de neus naar de laadpaal moet rijden.
Conclusie
De Nissan ARIYA heeft mij positief verrast. Het uiterlijk van de auto is niet echt mijn smaak maar de auto is zeer ruim en rijdt echt lekker. Bij een normaal rijgedrag haalt u ruim 300 kilometer uit een volledig geladen accu dat is ruim voldoende. Wilt u toch meer actieradius hebben, dan kunt u ook kiezen voor een variant met een accupakket van 87kWh.
Het e-pedal systeem werkt zeer prettig en voor mij persoonlijk verbetert dit de rijbeleving. De auto is zeer ruim en heel geschikt als gezinsauto. De laadsnelheden zijn voldoende ondanks dat deze niet uitblinken.
Dus bent u op zoek naar iets anders qua vormgeving maar wel iets wat comfortabel rijdt en zeer ruim is? Dan is de Nissan ARIYA zeker een auto die op het lijstje moet staan. Geïnteresseerd? We helpen u graag met een offerte op maat.
Autoreviews
Elektrisch rijden