Is NIO de nieuwe trendsetter?
BAAS
BAAS is de afkorting voor ‘Battery as a Services’. NIO biedt u als koper namelijk de mogelijkheid om een elektrische auto aan te schaffen zonder accupakket. Het accupakket kunt u voor een maandelijks bedrag huren bij NIO. Het huurconcept is niet volledig nieuw. Renault heeft dit ook lange tijd aangeboden maar bouwt dit inmiddels af in Nederland. NIO ziet hier echter nog steeds een goed businessmodel in en eerlijk gezegd, kan ik mij daar best in vinden. In een tijd waarin we we steeds meer overgaan naar services on-demand, past ook heel goed een dienst die u de mogelijkheid geeft om per periode het juiste accupakket te kiezen.
Swap Stations
Het is allemaal heel leuk dat u het accupakket kunt huren dat het best past bij uw rijgedrag, maar hoe kiest u dan het juiste pakket? NIO heeft in China een netwerk van 155 swap stations. In een swap station rijdt u met uw elektrische auto naar binnen en 5 minuten later heeft u een volledig nieuw accupakket onder uw auto. Het geeft u als elektrische rijder dus de mogelijkheid snel te switchen van een klein naar een groot accupakket. Bijkomend voordeel is dat u meteen een volledig opgeladen accupakket heeft. Dit alles gaat met een snelheid die op dit moment zelfs niet te evenaren is door het laden bij de snellaadstations langs de snelweg. NIO biedt deze service al enige tijd en heeft inmiddels al meer dan 1 miljoen ‘swaps’ gedaan. Deze dienst staat dus niet meer in de kinderschoenen. Sterker nog, het heeft de potentie het beste alternatief te worden voor het opladen via een kabel.
Solid state batterij
Wat NIO ook uniek maakt is dat zij als één van de eerste autofabrikanten een Solid State accupakket hebben aangekondigd. In 2022 willen zij een 150kWh accupakket op de markt brengen die qua actieradius de magische 1.000 kilometer haalt. Dit is weliswaar gebaseerd op de NEDC-meetmethode, maar is nog steeds aanzienlijk meer dan welke andere fabrikant dan ook.
Maar wat is er zo speciaal aan de Solid State batterij? Het voordeel van een Solid State batterij is ten eerste de veiligheid. De accu is niet vlambaar en dus een stuk veiliger. Daarnaast is de energiedichtheid van de batterij een stuk hoger. Dit houdt in dat er minder cellen nodig zijn om dezelfde capaciteit te halen van een Li-ion batterij. Elektrische auto’s kunnen dus lichter worden gemaakt en je hebt aanzienlijk meer range. En als laatste kan een Solid State accu veel beter omgaan met warmte, waardoor het opladen veel sneller gaat. Op termijn zou een solid state accu een snelheid van 1MW aankunnen. Een accupakket van 150kWh is dan in 9 minuten opgeladen van 0% naar 100%!
Fabriek
De elektrische auto’s van NIO worden gebouwd in de fabriek van JAC Motors. Deze keuze heeft men in het verleden gemaakt uit financiële overwegingen. Hierdoor heeft NIO de mogelijkheden om zich meer te focussen op het verder ontwikkelen van de swapping stations, communities via NIO House en hun eigen servicenetwerk via NIO Service.
De vraag is wel of NIO deze strategie nog zal blijven hanteren. Voor iedere geproduceerde auto betalen zij JAC Motors een fee. Daarnaast moeten zij JAC Motors compenseren voor operationele verliezen als daar sprake van is. Het is daarom niet onrealistisch om te denken dat NIO, als hun financiële mogelijkheden groeien, op termijn toch zal besluiten een eigen fabriek te openen.
Elektrische auto’s
NIO heeft in het verleden al enkele elektrische auto’s op de markt gebracht. Dit waren elektrische SUV’s die uitsluitend voor de Chinese markt beschikbaar zijn. In 2022 brengt NIO een elektrische sedan op de markt, waarbij gesteld kan worden dat er goed gekeken is naar Tesla. De NIO ET7 wijkt qua vormgeving niet veel af van een Tesla Model 3. Op zich is dit niet zo vreemd omdat de vormgeving van een Tesla Model 3 zeer aerodynamisch is waardoor hij minder luchtweerstand heeft. De Tesla Model 3 en NIO ET7 hebben dezelfde lage waarde en komen beiden enkel door hun vormgeving verder in afstand dan een concurrent. Zoals wel vaker in China te zien, beter goed gejat dan slecht bedacht.
Is NIO de nieuwe trendsetter?
Het klinkt allemaal heel leuk maar de vraag is wel of dit haalbaar is. Tot op heden is NIO uitsluitend actief op de Chinese markt en moeten zij de sprong naar andere continenten nog wagen. Het swap station concept heeft veel potentie maar er zijn nog behoorlijk wat obstakels op de weg. Hoe zorg je er voor dat de swap stations op de juiste plekken geplaatst worden en gaan ook andere fabrikanten mee in het concept?
Daarnaast kent NIO sinds haar oprichting veel pieken en dalen. Zonder financiële steun was NIO al lang ten onder gegaan. De aankondiging van de Solid State batterij is nog geen zekerheid dat deze er in de toekomst ook daadwerkelijk komt.
Een ander obstakel is dat in Europa nog steeds het sentiment leeft dat alles wat uit China komt goedkoop en van minder goede kwaliteit is. AliExpress is hier een goed voorbeeld van. Deze beeldvorming belemmert de introductie van nieuwe ontwikkelingen vanuit China. Chinese autofabrikanten die inmiddels zijn toegetreden tot de Europese markt, hebben nog steeds moeite met het behalen van goede verkoopcijfers.
Of NIO ook echt een grote speler gaat worden op de Europese markt zal de tijd leren. Het succes buiten China zal voornamelijk afhangen van de introductie van de Solid State accu in combinatie met de NIO ET7. Deze combinatie heeft voor Europa zeker een grote meerwaarde. De swap stations zijn in de basis een goed concept. Hiervoor zullen echter nog veel obstakels overwonnen moeten worden om echt een toegevoegde waarde te kunnen zijn.