Importheffing op elektrische auto's uit China en Chinese auto's

Na maandenlange afwegingen besloot de Europese Unie afgelopen maand tot een extra importheffing op elektrische auto’s uit China. De tarieven variëren per autofabrikant en zijn op 4 juli al ingevoerd. De invoerrechten kunnen auto’s uit China tot 38 procent duurder maken. Maar ook de populaire Volvo EX30 wordt bijna 20% extra belast. Wat is de invloed op de leasetarieven?
Geschreven door Maarten Bokslag
5-7-2024 | Leesduur 3 min
Geschreven door Maarten Bokslag, freelance journalist gespecialiseerd in Automotive
5-7-2024 | Leesduur 3 min
DutchLease - importheffing chinese auto's

Waarom een importheffing op Chinese elektrische auto’s?

In Europa komen steeds meer in China gebouwde auto’s op de markt. Vooral de volledig elektrische auto’s uit China zijn vaak goedkoper dan vergelijkbare auto’s die in de EU zijn gebouwd. Na onderzoek constateerde de Europese Commissie eerder dit jaar dat diverse Chinese autofabrikanten illegaal extra steun krijgen van de Chinese overheid. De auto’s zouden extra goedkoop zijn om de Europese auto-industrie weg te concurreren. Daarom heeft de EU besloten tot een extra importheffing, die kan oplopen tot 38 procent. Per fabrikant wordt de exacte heffing vastgesteld. Die komt bovenop het nu al geldende invoerrecht van 10 procent.

 

Om welke auto’s gaat het?

De extra importheffing geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, die met staatssteun in China worden gebouwd. In Nederland gaat het bijvoorbeeld om MG (+37,6%) en om BYD (+17,4%). Dat zijn de Chinese merken die hier het meest verkocht worden. Maar de heffing gaat ook over auto’s van Europese en Amerikaanse fabrikanten die (met staatssteun) in China worden gebouwd. Het Chinees/Zweedse Polestar valt onder de heffing (+19,9%). Bij DutchLease is de Volvo EX30 uiterst populair in de lease. Ook die wordt echter in China gebouwd en met 19,9% extra belast. Datzelfde geldt voor de grote EX90. Volvo heeft overigens aangekondigd dat de productie van die modellen op termijn naar de EU wordt verplaatst en dan vallen de importheffingen van in totaal 29,9% weer weg. Ook auto’s als de CUPRA Tavascan, BMW iX3 en de Mini EV worden in China gebouwd. Die auto’s vallen voorlopig onder het tarief van 21% extra invoerrecht.

 

Worden Chinese leaseauto’s nu duurder?

De importeurs hebben bekendgemaakt dat ze nog aanzienlijke voorraden van bijvoorbeeld BYD en MG hebben staan. Alle reeds bestelde auto’s vallen dus onder de oude prijs. Maar op termijn kost de import van bijvoorbeeld een MG in de EU wel 37,7 procent meer. Dat geldt voor alle in China gebouwde auto’s. Zelfs als de fabrikant een deel van de extra invoerrechten draagt, worden de auto’s nog flink duurder. Dat gaat voor nieuw bestelde auto’s meetellen in het leasetarief. Zodra de tarieven helemaal zeker zijn en de prijzen van nieuwe auto’s uit China stijgen, gaan ook de leasetarieven omhoog. Ook de bijtelling gaat dan fors omhoog. 

 

Er kan nog van alles gebeuren

De Europese Unie heeft de heffing op ‘voorlopige basis’ ingevoerd. Fabrikanten die vinden dat ze te zwaar worden belast kunnen bezwaar aantekenen. Uiteindelijk bepaalt de Europese Commissie in november de definitieve tarieven. Tot die tijd kan er nog van alles gebeuren. De importheffing op een elektrische auto uit China staat zeer ter discussie. Vooral Duitse autofabrikanten zijn er sterk tegen, omdat zij enorme hoeveelheden auto’s in China verkopen. Naar verwachting komt China straks met extra invoerrechten op Europese auto’s. Het is ook mogelijk dat China de levering van accupakketten voor Europese elektrische auto’s blokkeert. Dan wordt de productie van elektrische auto’s hier vrijwel lamgelegd. Heel concreet heeft China al gedreigd met stevige extra invoerheffingen op Europees varkensvlees. Zo kan een handelsoorlog ontstaan. Om dat te voorkomen zullen de EU en China de komende maanden flink gaan onderhandelen. Het is goed mogelijk dat de extra belasting op auto’s uiteindelijk nog wordt verlaagd.

 

Onzekerheid over leasetarief

Waar het gaat om in China gebouwde elektrische auto’s staat ons een roerige tijd te wachten. De kans is groot dat de prijzen (en leasetarieven) de komende maanden fors stijgen én wellicht ook weer dalen, na het invoeren van de importheffing op elektrische auto’s uit China.

Bent u benieuwd naar het leasetarief van een bepaald model of naar de verwachte prijsontwikkelingen? Neem contact op met de leaseadviseurs van DutchLease. Zij helpen u graag verder.

 


Neem vrijblijvend contact op  

 

Auto nieuws
Geschreven door Maarten Bokslag
5-7-2024 | Leesduur 3 min
Geschreven door Maarten Bokslag | freelance journalist gespecialiseerd in Automotive @ DutchLease
5-7-2024
Lees meer over:
Delen