Hogere belasting op plug-in hybride auto's in 2025
CO2-uitstoot van een PHEV
In Nederland betaalt u bij aanschaf van een nieuwe auto BPM (Belasting Personen- en Motorrijwielen). Deze belasting wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Bij een Plug-in Hybride (PHEV) is het bepalen van een theoretische CO2-uitstoot die de praktijk weerspiegeld, ingewikkeld. Iemand die altijd elektrisch rijdt met zijn PHEV stoot bijna niets uit. Iemand die nooit zijn auto oplaadt en altijd op brandstof rijdt, stoot veel meer uit. Daarnaast is een PHEV met een grotere elektrische actieradius beter inzetbaar dan een auto met kleine actieradius.
In theorie een lage uitstoot = weinig BPM
Tot nu toe wordt voor de berekening van de CO2-uitstoot van een PHEV een complexe formule gebruikt. Hiermee komen PHEV's op een relatief voordelige theoretische CO2-waarde uit. Dat maakt dat over PHEV’s in Nederland weinig BPM betaald hoeft te worden.
Vanaf 2025 hogere theoretische uitstoot = meer BPM
Vanaf 1 januari 2025 komt daar op Europees niveau verandering in met de komst van de Euro 6e-bis regelgeving. Die hanteert een berekening die voortkomt uit praktijkmetingen en gebaseerd is op een referentieafstand van 2.200 km in plaats van 800 km. Hierdoor komt de theoretische CO2-uitstoot van PHEV’s dichter bij de werkelijkheid te liggen.
In 2027 zal er nog een stap gemaakt worden (Euro 6e-bis-FCM met een referentieafstand van 4.260 km) en stijgt de theoretische CO2-uitstoot nog verder door. En dat gaat in Nederland resulteren in een hogere BPM en dus hogere aanschafprijs van Plug-in hybride auto's.
Wegenbelasting Plug-in hybride auto's 2025
Ook zal vanaf 2025 de wegenbelasting op Plug-in hybride auto's wijzigen. Momenteel krijgen PHEV-rijders 50% korting op de wegenbelasting (mrb). Die komt te vervallen. Dat betekent dat PHEV-rijders het volle wegenbelastingtarief gaan betalen. Doordat het gewicht van een PHEV hoger ligt dan dat van een benzineauto, zal ook de op gewicht gebaseerde wegenbelasting hoger liggen.
Plug-in hybride of elektrisch?
Overweegt u naar aanleiding van deze wijzingen nog een PHEV of gaat u voor volledig elektrisch? Nu de actieradius en de laadsnelheid van elektrische auto's steeds beter worden, is het voor zakelijke rijders aantrekkelijk om over te stappen op een volledig elektrische auto. Rijdt u momenteel al in een PHEV? Dan zal uw leasebedrag op de gewijzigde wegenbelasting aangepast worden.