De opkomst van elektrische auto’s uit China
De Chinese elektrische auto van nu
Een nieuw automerk lanceren kost veel tijd en geld. Toch doen Chinese auto’s op veel vlakken niet onder voor westerse concurrenten. Waar Chinese auto’s tot voor kort in één adem werden genoemd met voordelig en goedkoop, staan nu vooral veiligheid en innovatie bovenaan de prioriteitenlijst. De accu-ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Chinese merken profiteren op het gebied van accu-productie van essentiële grondstoffen als grafiet uit eigen bodem. Daarnaast komen ook interessante concepten als verwisselbare accu’s (NIO) en moeilijk ontvlambare LFP accu’s (BYD) uit Chinese handen. Kortom, de Chinese autobouwers kunnen anno 2024 mee met de grote jongens uit Europa. Sterker nog, Europese automerken maken veelvoudig gebruik van Chinese onderdelen en Chinese autofabrieken.
Is een Chinese elektrische auto goedkoper?
Er zijn Chinese merken zoals MG die zich als prijspakker positioneren. Veel Chinese merken kiezen bovendien voor een zeer uitgebreide standaarduitrusting tegen een lage prijs. Maar Chinese automerken bouwen tegenwoordig innovatieve en attractieve auto’s. Er is dus anders dan enkele jaren geleden minder reden om op prijs te concurreren. Het merk NIO kiest bijvoorbeeld voor een hogere prijspositionering en zet daar met haar accuwissel concept ook een duidelijke meerwaarde tegenover. Ook hier kruipen de Chinezen richting de Westerse concurrentie. Toch is het goed om in het achterhoofd te houden dat voor alle nieuwe merken geldt dat de restwaarde nog onzeker is. Dat maakt dat leaseprijzen mogelijk hoger kunnen uitvallen.
Welke Chinese automerken blijven bestaan?
Van een merk als Tesla weten we dat het op de markt brengen van een nieuw merk met een lange adem gepaard gaat. De kans is dan ook klein dat alle nieuwe automerken het komende decennium stand houden. De Europese markt is snoeihard en er is geen ruimte voor veel nieuwkomers. Om een streepje voor te hebben, kiezen de Chinezen opvallend vaak voor het voeren van een al bekende merknaam. Denk bijvoorbeeld aan MG en Lotus. Het zijn ‘gekochte’ Engelse merknamen, die nu in handen zijn van Chinese autofabrikanten. Toch is het moeilijk te voorspellen welke automerken het gaan redden. Duidelijk is dat daarvoor een scherpe prijsstelling óf een onderscheidende marktpositie nodig is. Ook marketing en een betrouwbaar aftersales kanaal zullen een essentiële rol spelen. U wilt immers wel snel en goed geholpen worden bij reparatie of onderhoud.
Chinese elektrische auto leasen?
Chinese auto’s kunnen zich in veel gevallen meten met de Europese concurrentie. Het zijn veilige en innovatieve auto’s. Dat maken de meeste Chinese automodellen een prima keuze. Toch is het goed om rekening te houden met de risico’s. De toekomst van nieuwe merken is onzeker. De restwaarde kan tegenvallen. En of er over 10 jaar nog vervangende onderdelen leverbaar zijn, is niet vanzelfsprekend. Bovendien niet onbelangrijk; hoe zit het met software-updates over een aantal jaar? Niemand weet het. Om vertrouwen te wekken bieden Chinese fabrikanten vaak een lange garantieperiode. Als leaserijder hoeft u zich hier niet zoveel zorgen over te maken. Bij DutchLease kijken we goed naar de risico’s, voordat we een automerk opnemen in ons aanbod. Dat biedt u de kans eens in een andere auto te rijden dan een Audi, BMW of Mercedes-Benz.
Chinese automerken bij DutchLease
• Aiways
• BYD
• Lynk&Co (Plug-in Hybride)
• Lotus
• MG
• NIO
• Xpeng
• Zeekr
Ook de "semi-Chinese" merken Polestar en Smart zijn leverbaar bij Dutchlease. Wellicht wordt deze lijst in de toekomst nóg langer, de tijd zal het leren!
Vragen over het zakelijk leasen van een Chinese elektrische auto? Onze leaseadviseurs helpen u graag.