De boete voor laadpaalklevers: ‘Wat een slecht idee’
De boete voor laadpaalklevers; 'Wat een slecht idee'
De term laadpaalklever is recent weer in het nieuws gekomen. Wanneer u een elektrische auto rijdt, dan kan het zeer frustrerend zijn als u geen vrije laadpaal kunt vinden. Daarnaast kan het nog frustrerender zijn als het signaleringlampje op de paal groen is en auto in kwestie al volledig is volgeladen. De rechtbank heeft recent bepaald dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar van de elektrische auto om het accupercentage bij te houden.
Op zich begrijp ik de frustratie, maar in feite is het gewoon een noodoplossing omdat er te weinig laadpalen zijn. Vanuit gemeentes zijn er niet veel initiatieven om extra laadpalen bij te plaatsen. Wanneer u voor het eerst een elektrische auto krijgt en u kunt zelf geen laadpaal plaatsen op eigen terrein, dan kunt u een aanvraag indienen bij de gemeente. Zij beoordelen vervolgens of er in een straal van 300 meter een laadpaal aanwezig is. Er wordt echter door de gemeente nauwelijks gekeken hoeveel elektrische auto’s er in die regio zijn. Derhalve kan de aanvraag worden afgewezen ondanks dat er recent 5 elektrische auto’s bij zijn gekomen in uw buurt.
Daarom moet er veel meer worden ingezet op het laten plaatsen van meer laadpalen en op innovatie bij de laadpalen zelf. Mogelijke oplossingen zijn zoal:
- Het automatisch loskoppelen van de kabel aan de paal wanneer deze vol is. Wanneer de laadpaal op een gunstige plek staat dan kan een andere elektrische auto op dat moment starten met laden.
- Parkeerplekken voorzien van losse laadkabels. Elektriciteit ziet overal en kan worden nagedacht over toepassingen waarbij onder de parkeerplaatsen nieuwe kabels worden getrokken. Zo kan er bij iedere parkeerplek een los laadpunt worden gecreëerd.
- Oplaadrobots kunnen bijvoorbeeld in parkeergarages een oplossing zijn. Wanneer een auto is volgeladen dan kan de oplaadrobot naar de volgende elektrische auto om deze op te laden.
- Ladende lantaarnpalen. Er zijn al toepassingen op lantaarnpalen om deze te bouwen naar laadpunten. In Arnhem zijn er op deze wijze al 300 laadpunten gecreëerd door 150 laad(lantaarn)palen.
Maar er zijn nog veel meer ideeën te verzinnen om te zorgen dat er het begrip ‘laadpaalklever’ zo snel mogelijk uit ons geheugen wordt gehaald. Laten we er vooral niet voor zorgen dat het een prominente plek krijgt in de dikke Van Dalen.
Ik begrijp de frustratie van de elektrische rijder goed, maar de focus moet verschuiven naar het sneller ontwikkelen van meer laadvoorzieningen, in plaats van dat bij elke laadpaal een politieagent staat om te controleren of de auto wel of niet is volgeladen.