Bidirectioneel laden met de auto van de zaak
De afgelopen jaren is het aandeel elektrische auto’s op de Nederlandse wegen enorm sterk toegenomen. Anders dan conventionele brandstofauto's kunnen deze elektrische auto's ook van nut zijn wanneer ze stil staan. De auto wordt een rijdende powerbank die kan opladen en ontladen op ieder gewenst moment.
Wat is bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden betekent letterlijk het twee kanten op kunnen laden van stroom. Dus niet alleen stroom ín de accu van de auto kunnen laden, maar deze ook er weer úit te kunnen halen. De accu in de auto wordt daarmee bruikbaar voor andere toepassingen.
Welke varianten van bidirectioneel laden zijn er?
Er zijn een aantal vormen te onderscheiden. We benoemen de belangrijkste:
- Vehicle to Grid (V2G) is het teruggeven van de stroom uit de accu aan het elektriciteitsnet om daarmee bijvoorbeeld de piekbelasting op te vangen.
- Vehicle to Load (V2L) is de term die gebruikt wordt voor het laden van apparaten direct aan uw auto. Bijvoorbeeld om onderweg uw koffiezetapparaat te kunnen gebruiken of zelfs uw hele huis van stroom te voorzien.
- Vehicle to Home (V2H) maakt het mogelijk uw auto te gebruiken als thuisbatterij en het hele huis van stroom te voorzien. Als de auto ook zelf kan laden via dezelfde aansluiting, wordt er ook wel gesproken over Vehicle Grid Integration (VGI).
De leaseauto als powerbank
De functie van een elektrische auto wordt anders op het moment dat er energie kan worden teruggegeven. Het geeft de kans om thuiswerken op ‘stroom van de baas’ te faciliteren. Of wanneer uw medewerkers op kantoor zijn, de zakenauto’s onderdeel te laten worden van de stroomvoorziening van uw bedrijf. En wat dacht u van de overtallige zonne-energie die uw wagenpark absorbeert om op een bewolkte dag weer terug te geven? De elektrische auto kan een onderdeel worden van de energievoorziening.
Beleid en uitdagingen
Op dit moment is er nog weinig regelgeving rondom bidirectioneel laden. Wagenparkbeheerders zullen beleid moeten gaan vormen. U kunt zich misschien voorstellen dat er uitdagingen zijn. Hoe gaat u als werkgever om met stroom die op kantoor wordt geladen maar thuis wordt verbruikt? Stel dat openbare laadpalen mee gaan helpen bij het balanceren van het elektriciteitsnet en stroom gaan halen uit de elektrische auto. Wie krijgt daar dan de terugleververgoeding van? Daar moet niet alleen u, maar ook de belastingdienst nog over nadenken. We gaan de ontwikkelingen voor u volgen en helpen u graag met vraagstukken over bidirectioneel laden.
Welke auto’s kunnen bidirectioneel gaan laden?
Model | Ondersteuning |
---|---|
BYD Dolphin | V2H/V2G |
Hyundai IONIQ 5 | V2L |
Hyundai IONIQ 6 | V2L |
Kia EV5 | V2L |
Kia EV6 | V2L |
Kia Niro EV | V2L |
MG Marvel | V2L |
MG4 | V2L |
MG5 | V2L |
Mitsubishi Eclipse Cross | V2H/V2G |
Mitsubishi iMIEV | V2H/V2G |
Mitsubishi Outlander | V2H/V2G |
Nissan eNV200 | V2H/V2G |
Nissan Leaf | V2H/V2G |
Polestar 3 | V2L/V2H/V2G |
Škoda Enyaq | V2H/V2G |
Volvo EX90 | V2L/V2H/V2G |
Volkswagen ID.3 | V2H/V2G |
Volkwagen ID.4 | V2H/V2G |
Volkswagen ID.5 | V2H/V2G |
Volkswagen ID.Buzz | V2H/V2G |